Header Ads

Da|LY d|Ar|

Khamis, 1 February 2007

Hari ni Hari Wilayah dan Thaipusam. Semua di Selangor dan WP Kuala Lumpur pakat bercuti. Aku pun cuti gak… laki aku je tak. Nak buat camana, camnilah rupanya orang yang bekerja shift. Laki aku keje malam sebenarnya pada hari ni. Pagi ni dia belum balik lagi. Sepatutnya dah balik, tapi pasal esok adik ipar aku nak menikah, lepas keje dia pi amik pak mentua aku dan sedara mara lainnya dari Hentian Duta ke rumah bakal birasku di Kampung Medan. Pukul 11am, dia call aku katanya dia ada di area Pandan ni tengah nak servis kete. Maklumlah kete kami sebenarnya lama dah tak servis. Takda bajet… standardlah… lepaskan kos budak-budak ke sekolah dulu. Sejam selepas tu dia balik, kete tak siap lagi, katanya lepas kol 2.

Kol 3.30 ptg, aku dan laki aku pi la workshop amik kete. Mahalnya…. Laki aku kene bayar 1000 lebih. Ini katanya full service + aircond service + tayar baru 2 bijik. Mahal tak? Aku janganlah kowang tanya, aku memang fail bab kete nih. Tapi bila dengar 1k tu berkerut gak dahi aku tapi laki aku kata takpela untuk keselamatan kita nak jalan jauh pasni. Mahal sket takpe…Tak kisahlah… dah bayar pun… after all bukan duit aku… dia yang mencari… Aku rembat kete terus pi umah mak aku, sebabnya dah janji nak bawak mak aku pi tengok sale bra kat area opis aku. Sampai sana… tudien murah giler beb. Mana nak dapat bra RM3 – RM10.00?? Rembat pi la…

Lepas shopping bra ni, terus pi kedai rambut pasal aku nak gunting rambut. Rambut aku ni kalau dah panjang sangat dia jadi kusut, la ni pun gugur je kan… eloklah aku potong. Hampeh punya saloon, aku suruh gunting paras bahu dia tibia paras tinger. Tadak lagilah aku nak mai kedai ni.

Jumaat, 2 February 2007

Hari ni aku bercuti sebab adik ipar aku nak kawen. Kira-kiranya hari ni dia nikah la. Siap-siap pi amik pak mentua aku sekeluarga dan terus ke rumah sepupu laki aku kat Jeram, Kuala Selangor. Dalam perjalanan sempat gak kami bertekak barang sejam dua, sebabnya laki aku ni ada satu penyakit. Dia suka-suka jalan ikut lain, nak carik short cut la long cut la, last-last SESAT! Ni penyakit dia memang dari dulu lagi macam ni. Grrr….

Sampai sana, kata mereka nikah lepas Asar dan buat kat Masjid kat Kampung Medan. Bodos betullah planning derang ni… tak ke keje giler nak patah balik ke sana?? Hampeh betul… tapi pasal aku ni consider orang luar, keep quiet je la…

Adik ipar aku selamat dinikahkan dengan pasangannya Nora pada hari ini. Nora ni anak bongsu dan anak tunggal perempuan. Jadi paham-pahamlah yek… harap adik aku ni berbahagia adanya. Maklumlah dah penat dan berpeluh-peluh nak akad nikah, sampai kali ke-5 baru lepas! Muehehehehehe…. Lepas pernikahan berlangsung, kami dijemput oleh pihak perempuan ke rumah mereka di Setia Alam untuk jamuan ringan katanya… Gedebak gedebik gedebuk… balik rumah dah kol 12… zzzzZZZZZZzzzzzzzzz..

Sabtu, 3 February 2007

Hari ni sepatutnya tiada acara belah siang, malam ni saja malam berinai. So aku kata kat laki aku bolehlah bawak depa ni pi kat tempat sales coli tu pasai laki aku suruh beli lagi. Dah orang kata nak belanja kan… tibai jerla. Siap punya siap dah nak dekat kol 2 dah. Kononnya pengantin nak kene kuar lepas Asar. Cancel la plak nak pi sana. Terus menghala ke Kampung Medan dulu amik pak mentua aku dan terus ke Jeram. Sampai sana, pengantin pun takda. Kononnya pi amik baju… tapi dah 2 jam tak balik lagi… aku ingat dia pi ukur baju sekali kot… dan tensionnya, depa kata kuar lepas maghrib. Hampeh… buang masa aku betul… jauh tu.. terkejar-kejar la kami ni. Aku tak tau la macamana derang ni planning. Nak ilangkan sakit hati dan bowing, aku ajaklah laki aku pi pekan Meru, pasal dah ternampak ada lelong kain perah dari Segamat (kain banjir la..). Maka berangkatlah kami beramai-ramai carik kain murah kononnya. Nak kata murah sangat pun tak jugak, tapi bolehlah… aku beli 4m kain untuk baju kurung dan 4m kain putih untuk buat baju melayu sekolah anak aku plus 2 anak tudung. Rasanya aku nak belajar-belajar pakai tudung dah ni…

Ahad, 4 February 2007

Hari majlis perkahwinan mereka berlangsung. Berjalan dengan penuh meriah dan buat aku penat + sakit badan + sakit hati pasal planning kelam kabut dan berjalan tanpa pengetahuan aku.

Bayangkan… semalam sepatutnya kami bawak balik extra kete satu yakni kete adik ipar aku. Tapi entah camana dan sebab apa tah, tak jadi la plak. Resultnya, kete aku penuh dan tak muat, yang kesiannya derang ni la jadi ikan sardine, dan anak aku yang terpaksa berdiri sepanjang perjalanan dari Pandan-Setia Alam vise versa. Dah tu plak lepas kenduri, nak bawak pak mentua aku sekeluarga (5 orang total) balik ke rumah aku, maka derang ni sepatutnya naik kete sepupu laki aku yang nak balik ke Kajang, kira tumpang depa ni la. Keta aku dah penuh dengan pak sedara dia 2 orang, adik tiri dia 1, adik dia 1 sepupu dia 1 + mak aku dan anak aku 4 orang (boleh kowang bayang betapa sendatnya kete aku dak??). Malangnya, ntah camana dan tak tau siapa yang bijak pandai pi bawak pak mentua aku, mak tiri mentua aku, anak dia yang kecik tu dengan adik ipar aku sowang lagi naik kete Kak Long balik ke Jeram. Laki aku carik depa rupanya dah jalan dah…isk isk isk camana nak kata ni.. bukan dekat nak patah balik nanti nih. Takpala.. kami jalan je la balik dulu. Sampai rumah mak aku, mak aku pelawalah derang ni masuk rehat dulu. Minum air ke apa ke… maklumlah jauh tu dari Setia Alam, Klang. Lepas tu bincang punya bincang Pak Su dan ayah aku kata, amik je la pak mentua aku tu esok pagi sebab derang yang ada ni nak balik kampong kol 10 pasal dah beli tiket dah siap. Takut nanti tak sempat. Laki aku ni plak ketaq kepala nak pi amik gak depa kat Jeram arini gak. Rumah aku plak tengah bersepah giler, maklumlah dari ari Jumaat tak dan nak simpan rumah, manjang pi kenduri ni jer kan. Dan yang paling besh skali pagi tadi aku kirai kain baju kotor dan asingkan kat lantai yang warna dan putih pasal nak basuh, tapi tak sempat pasal laki aku dah bising lambat etc. Esok anak nak sekolah, hat ni yang aku dah start tarik muka. Yang nak kawen dah tentu nak kawen, takkan anak sampai nak ponteng sekolah? Dah la ari Jumaat tu depa ponteng, takkan Isnin nak ponteng lagi. Tapi laki aku ni macam dah takda pikiran dah, ketaq kepala nak nak gak pi sana. Argh lantak ko la labu.. pi la amik. Kol 7.30pm aku gi kedai beli sardine 3 tin, beli sayur secekak dan telor 10 biji terus aku masak. Kesian kat depa yang nak balik jap gi tak makan lagi. Siap makan semua depa ni tak sampai lagi nih. Jam dah kol 9pm dah. Nasi dah takda, so aku tepon laki aku tanya yang dari sana semua dah makan ke belom? Kalau belum aku masak nasi lagi, kowang tau dak laki aku kata apa…. Ni nak hantaq abah semua pi umah kita, nanti kat umah masaklah nasi. Boleh dak….uuuwaaaa apa nya hal nih… Sakit dah ati aku ni. Takpa gak la.. aku tenggek je nasi kat umah mak aku, nanti dia sampai kang terus bawak balik bagi depa sana makan. Yang kat sana plak pi tepon sepupu laki aku kata lampu tadak… rupanya umah aku fius besar rosak plak. Sempat gakla aku bagitau laki aku masa dia nak hantar yang nak balik kampong malam ni. Kol 11pm aku tunggu dia tak balik lagi, kol 11.45pm aku tepon. Dia dah balik umah aku rupenye… tengah betulkan fius tu, temporary katanya… tak pikir kami kat umah mak aku ni camana… dah dekat 12 tgh malam, nak balik dengan anak kecik…elok ke? Dah la aku dah siap masak kat umah mak aku ni. Kalau kowang kat tempat aku agak-agak apa kowang buat? Aku? Aku pi habaq kat dia, ni toksah mai amik kami, aku dah ngantuk nak tidoq pandai-pandai hang nak layan pak hang. Tup terus letak tepon. Ar ni tanda dia aku dah hangen tak hingat la ni. Tula cara aku kalau marah kat dia. Kepala aku pun dah berdenyut pasal letih dan tak cukup tidoq tambah dengan stress lagi. Kalau pak mentua aku terasa pasal menantu tak balik nasiblah kan… bukan salah aku, salah dia at the first place naik salah kete dan salah anak dia yang gatai pi bawak depa ni balik umah aku sedangkan dah tau aku dah siap masak semua kat umah mak aku.

Isnin, 5 February 2007

Pasal kes malam tadi aku punya migraine sampai arini tak ilang, tension betul… tu yang aku MC tu. Laki aku lepas antar pak mentua aku semua ke Hentian Duta, datang amik aku dengan anak-anak. Dia tau aku bengang, so dia cakap pun elok la gak. Arini memang kami bergado sat, aku marah kat dia, hati sapa tak kecik ek. Dari awal lagi, aku tak well informed pasal hal ni. Smer last minute bagitau aku, nampak sangat aku ni orang luar, tambah dengan decision bodoh dia semalam aku complained abis semua kat dia.. memang geram ni… tapi nasib baik dia pandai pujuk aku… muehehehe… tula pasal kan aku selalu kata, orang pompuan ni memang la ada perangai… mana-mana pompuan pun sure ada masalah. Dah namanya PEREMPUAN, gitulah. Tu pasal Allah jadikan orang lelaki ni untuk memimpin. Maka kalau seorang perempuan tu jadi tak elok adalah sebab kesilapan dan kelemahan lelaki. :D jangan marah ha…

No comments

Powered by Blogger.