Header Ads

RaMadHaN t|Ba LaG|

uiks.... tak bersalin lagi ko shai??? ahaaaa..... ada posting ni blom lagi lew.... muehehehe... ada masa setengah jam rehat ni kan aku nak post la citer sket.... kisah menyambut bulan pose.

Camana dengan sambutan bulan pose kowang ek? Okey ke atau pagi-pagi buat-buat terbedal roti :P ?? Aku, macam yang pernah aku ngaku aku ni memang liat sket la pasal poser ni pasai rokok... tapi tahun ni insyallah aku bley poser pasal tak merokok cuma poser aku tak akan cukup samada sebab aku dah bersalin ataupun aku terpaksa batalkan atas sebab kesihatan. Yalah... aku ni kan ada masalah anaemia tiap kali preg.... so masa sahur aku akan makan ubat tambah darah aku sebiji, time buka sebiji. Daytime, kalau aku rasa mabuk dan pucat aku kene batalkan la.... tapi takat arini, ari kedua ni alhamdulillah takda masalah.... aku masih meneruskan poser aku.

Bulan poser ni adegan-adegan yang paling sadis kita boleh nengok bila ada yang diusung dalam kete mayat dengan pegang sepinggan nasi..... dan adegan-adegan yang mencuit ati pun kita boleh nengok pada kanak-kanak yang baru nak belajar poser. Eh... kowang yang ada anak, camana anak-anak kowang? Poser ke dak tahun ni? Camana depa on the first day? Erm... tentu macam-macam kerenah.... aku dan hubby kalau bab melibatkan agama ni memang agak susah nak kompromi sket... kalau anak tak pi ngaji memang kene sebat, bab solat kat umah masih ada ampun lagi pasal masih kecik dan dalam training, tapi bab poser ni plak memang strict. Tiada layanan khas untuk yang tak berpose..... Tahun ni kami decide, yang bersekolah tu kenalah pose lengkap sehari untuk dapat RM1 duit raya per day, means kalau sebulan 30 ari dia pose cukup duit raya depa banyak lew... kalau poser 1/2 hari, duit raya hangus.... cuma untuk Teha ada kelonggaran, sebab dia baru berusia 5 tahun so adala ampun sket. Kami kira duit raya dia 50 sen untuk 1/2 ari, yakni pose sampai kol 2 petang ke atas. Kalau penuh sampai maghrib baru RM1 dan rules ni dicapai secara sepakat antara aku dan hubby dan jugak diterima oleh anak-anak aku sehari sebelum poser. Masing-masing bersemangat waja nak poser... pasal nak kumpul duit raya.... thehehe

So semalam adalah hari pertama i.e. 1 Ramadhan. Tradisi famili aku, setiap hari pertama berposer, aku akan berbuka di umah mak aku ramai-ramai dan sahur tu dah tentulah dengan famili aku sendiri. Since aku yang dah sarat ni pun susah nak tidoq lately, lepas Cerekarama kol 12, aku pun startla masak.... malangnya kol 2 pagi laki aku tepon kata kene stayback sebab supervisor lain tak mai-mai... sedih tol aku... sebab dah tentulah berbuka malamnya kami tak sambut sama-sama (dia keje kol 6pm), sahur pun tak dapat sama-sama.... aku geram tol... tapi nak buat camana, tu keje dia, dah tugas dia, pahit camana pun aku kena telan gak. So pagi tu aku bersahur dengan anak-anak aku jela... Achik dan Teha makan tak banyak, masing-masing mengantuk... makan pun tak berapa lalu... walaupun aku dah ingatkan berulang kali, takut depa ni lapaq.

Pagi dalam kol 11 tu Achik dan Teha dah bersungut haus. Aku pujuk depa ni dan pesan kat depa jangan main lari-lari, lompat-lompat nanti cepat haus, duduk dan baring tengok TV jer. Kol 12 tengahari.... aku tengah lipat kain, tetiba si Teha ni masuk bilik dengan muka sedih dan pilu baringla depan aku. Aku tahu dia nak mintak simpati.... tapi aku buat tatau jer... sat gi dia mula bergolek-golek depan aku, aku diam lagi. Tengok aku tak response, dia start selak baju dia tunjuk perut dia yang kempis tu.... miahahahaha.... aku nak tergelak pun ada... aku suruh dia baring kat hall, tengok tv. Poser tak sampai 1/2 hari dah macam orang Somalia, aku ejek dia. 1/2 jam lagi dia merayu lagi kat aku... mama... lapar nih.... aku pujuk dia lagi, aku kata tunggulah kejap... kalau Teha buka la ni 50 sen pun tak dapat, tunggulah lepas Zuhur. Orang azan baru boleh makan... dia telan air liur pahit... aku telan tawa aku... kekekeke.... Pelan-pelan aku masuk dapur, perangat lauk untuk dia. Achik time tu dah lupa kelaparan yang dia lalu bila ikut abah dia pi kedai. Dia jadi excited bila aku kata nak buat kuih untuk berbuka... Kol 1.30pm, Teha mula menangis.... tak tahan lapaq... tonggeng ke kiri tonggeng ke kanan, lapar sangatlah kononnya.... aku masih buat tatau... laki aku? Dia lagi kejam dari aku.... muehehehehe.... tengok tadak response dari kami, dia pi dapur... aku ingatkan dia nak amik nasi gak.. rupanya dia teriak kat dapur... kepala siap menyembah dapur tu.... miahahahaha.... apa lagi bantai gelaklah aku dengan laki aku tengok gelagat dia... Kol 2pm barulah aku bagi dia buka pose. Aku suruh dia amik nasi sendiri. Masa tu abang-abang dia dah start rasa lapar... tengok plak si adik bedal nasi... Shahril dah meleleh dah airmata dia, tapi dia ni satu la aku puji dia, memang tahan poser. Aku pujuk dia, aku kata first day poser memang macam ni, mama pun rasa macam abang rasa.... lagi mama ada baby dalam perut, mama lapar gak... tapi kita ni orang Islam... kenalah berpuasa, kenalah kuatkan iman dan sabar banyak. Tak lama dah..... dan akhirnya dia terlena dalam kelaparan dan airmata yang berbekas kat mata.... kesian anak aku.... Erm... Achik plak... kol 3pm dah start merengek... since dia ni manja sket... so nampaklah mengada-ngada dia... dia start menangis.... mengeluh, memujuk dan buat macam-macam untuk dapat izin dari aku nak makan.... termasuklah bagi alasan dah nak muntah... Sekali sekala aku memujuk, rasa aku dah penat pujuk aku buat tatau.... bila dah naik penat tengok kelaku dia yang menjadi aku jerkah dia.

Kol 4.30pm aku suruh dia mandi, sebab kami dah nak bersiap ke rumah mak aku. Tunggu punya tunggu dia tak kuar dari bilik dia. Pelik gak aku, dia ni pi makan baju pa.... muehehehe... so aku jenguk dia kat bilik dia. Besh betul pemandangan yang aku tengok... nasib baik takde kamera, kalau tak sure aku dah amik dan paste kat sini... Nak tau pemandangan apa yang aku dapat? Si Achik ni dah tertiarap atas katil dalam keadaan bogel! Tido rupenye.... sampai kuar airmata aku dengan laki aku ketawa tengok kelaku dia. Ekcelli ni tahun pertama dia kene pose penuh. Tahun lepas poser 1/2 ari jer.... kesian plak tapi dah kol 4.30 dah, sayang kalau dibatalkan... so aku kejutkan dia dan pakaikan dia baju. Dalam pada tak larat tu, dalam kete sempat gak dia pilih air tembikai untuk berbuka. Sampai kat umah mak aku, dia sambung tidoq atas kusi malas mak aku, macam kucing tidoq.... keletihan dan kelaparan... tapi aku diamkan jer... pak aku tersenyum tengok gelagat cucu dia sorang ni. Mak aku plak siap usik, eh apsal dengan cucu mak tuk ni... alahai lembiknya tangan.... tak bley angkat... hehehehe... tengok gelagat dia, maka teringatlah aku masa kecik, lebih kurang camtulah kalau aku kene poser.... lembik dan tido jer keje aku... Nampaknya dah ada pewaris dah... hehehehe....

Tu la dia sket sebanyak kisah anak-anak aku sambut hari pertama poser.... arini tatau lagi la camana depa tu... pasal aku kat opis, abah depa jer ada ni. Since dah lepas dah rehat 1/2 jam aku ni, kita tutuplah posting citer ni.... Jumpa lagi ek... muahs.... chooooooooowwwwwwwwww

1 comment:

  1. hehehehe...memcm citer anak2 ko yerk, takper time2 camtu la nak kena latih, tapi kalau dah sampai lembik tu aku pun x sampai ati tgk weiii...

    ReplyDelete

Powered by Blogger.