Header Ads

PeNaNgAn IRC ????

Lama gak aku tak bercerita dalam nih. Sebenarnya dengan ada blogger ni, maka secara tak langsung orang tahu citer tentang diri kita. Buruk baik kita... ye la blogger ni kekadang orang bercerita tentang diri sendiri... macam diari. Kalau takmo orang tahu, janganlah tulis. Senang jer.... prinsip aku?? Ada yang aku rasa aku perlu paparkan, aku akan paparkan walaupun orang lain akan judge aku bukan-bukan but that is me.... i don't give a damn what people think of me! Pada aku, hanya yang benar-benar kenal aku akan tahu siapa Shai ni... camana Shai ni.. peel dia, kelemahan dia, kesukaan dia... Life is a gamble... ada masa-masanya kita kalah.. ada masa-masanya kita menang... itu lumrah kehidupan. Mungkin aku telah lakukan satu kesalahan yang menyebabkan kekalahan aku pada hari ini... dan mungkin akan menjadi satu peringatan kepada yang lain supaya tidak melakukan perkara yang sama.

So berbalik pada tajuk blog aku kali ni, penangan IRC. Aku memang masih baru dalam IRC... barulah sangat... walaupun IRC ni lama dah wujud. Aku tidak gemar berchatting sangat.... tu pasal aku lambat menceburkan diri dalam IRC. Aku lebih gemar berforum. Tetapi lepas aku keluar dari WebKL dan menjadi DJ di HankyPanky Radio, aku harus masuk ke IRC. Dan bermulalah segalanya disini. All this while, aku melalui dunia internet atau dunia virtual ni, aku tidak pernah menghadapi sebarang masalah.... maybe orang-orang yang aku kenali dalam dunia portal berbeza sikapnya atau pengaruhnya. Dalam dunia IRC, semuanya totally different! Aku mengenali erti kawan, sahabat dan musuh dalam lipatan di IRC. Aku juga mengenali erti cinta siber di IRC. Tanpa aku sedari, aku membiarkan diri aku dipergunakan dan disakiti oleh orang yang mendakwa rapat dan sayangkan aku. Orang-orang yang mengaku sahabat sejati.... orang-orang yang mengaku adik beradik dan orang-orang yang mengaku menyayangiku. Semuanya hanyalah lakonan... benarlah kata rakan ku ini, DUNIA IRC HANYALAH PENTAS LAKONAN. MEREKA HANYALAH PELAKON-PELAKON YANG MENUNGGU MASA UNTUK MENJATUHKAN SESIAPA SAHAJA!

Sekarang ni, aku berehat seketika dari dunia IRC. Bukan kerana aku takut sebenarnya.... tidak ada yang perlu aku takuti... cuma aku mahu berehat dan lari dari orang-orang yang bertopengkan manusia ini. Yang hanya tahu memperguna dan menikam sahaja. Aku tidak sedih bila ada yang memalukan aku di sana.... menuduh dan menyoal kesetiaan aku pada suami aku. Aku tahu di mana salah silap aku. Tapi aku kesal kerana orang yang mempersoal dan yang menuduh itu adalah orang yang pernah menyayangi aku, yang giving me all those sweet talks. Aku kesal kerana dia tidak pernah memikirkan dengan mengaibkan aku dia sebenarnya mengaibkan dirinya sendiri. Tidak pernah terlintas dalam fikiran aku untuk mengaibkan dirinya atau menghina dia sampai ke tahap itu tapi dia tergamak.... tapi aku terima... aku maafkannya cuma aku tidak boleh melupakan perbuatannya.

Aku juga tidak gentar sekiranya apa yang berlaku di sana bisa menggoyangkan rumahtangga aku sendiri walaupun kesilapan aku tidak sampai mencerai beraikan mana-mana family ataupun relationship. Tapi kalau nak balas sampai robohkan rumahtangga aku takpela aku terima.... siapalah aku untuk menghalang orang lain berbuat demikian? Aku hanya perlu mempertahankan sahaja... Pada aku jodoh pertemuan di tangan Allah swt. Sekiranya ada yang tergamak sehingga menghancurkan rumahtangga aku, maka aku redha... pada aku tu semua hanyalah sebagai alasan... walau apa pun kalau dah memang tak panjang jodoh tak panjang gak.... Aku tahu di mana salah silap aku, aku akui segala kesilapan dan kebodohan aku. Sebab aku bukan seorang yang hipokrit dan tidak berani menanggung akibat perbuatan aku.

Cuma satu yang aku pelajari dari pengalaman aku kali ini dan ingin aku sebarkan kepada korang semua yang tidak pernah menceburi dunia IRC ini, seperti aku dulu. Believe me.... DON'T TRUST ANYONE THERE EVEN HE/SHE IS YOUR BEST FRIEND! Dalam dunia IRC, kawan yang rapat pun boleh menikam kita inikan pula yang kita tidak kenal lagi hati budi... takat berjumpa dalam tu? I've learned something there... but no regrets. Aku menerima sebagai satu dugaan dan lumrah dunia.

4 comments:

  1. 哎哟。。你现在才知道, 太迟了吧!maksud i..sekarang baru tau, dah lambat dah kawan...!

    ReplyDelete
  2. pe habaq kak shai. lama tak dgr citer, lepas2 raya cina ari tu, tggu gak kak shai kat radio. tp takde. last 2 days nampak kak shai posting kat web kl.

    apa2 pun sabaq menempuh dugaan.-rossdowsen-

    ReplyDelete

Powered by Blogger.