Header Ads

b|La DaH aDa AnAk.....

Hari ni aku nak sajalah nak bercerita tentang pengalaman jadi mak... sebagaimana yang korang pernah baca dalam Kisah Pasal Anak dari Part 1-4, aku ni ada 3 orang anak. 2 jantan sorang tine... anak-anak aku yang encem-encem cam laki aku dan cantik jelita macam aku ni la ni dah besaq dah... Shahril dah darjah satu, Shahrul dah masuk tadika, tahun depan darjah satu plak dah... yang Teha plak dah 4 tahun.

Pengalaman membesarkan anak-anak yang lahir rapat ni cukup besaq bagi aku. Payah nak dapat pengalaman ni unless hampa memang tadak pakai filter maka merasalah setahun satu.. penin tak payah nak habaq dah... masing-masing dengan kelaku masing-masing. Tapi pelik gak aku, dok makan ati ulam jantung, jadi tarzan dalam umah, aku camni gak. Tadak kurus pun.. tambah sihat lagi ada... hahahaha immune dah kot...kuang kuang kuang

Shahril dan Shahrul jarak depa 1 tahun 2 bulan. Masa aku bersalinkan Shahrul, Shahril baru stabil berjalan. Nasib baiklah... kalau tak lagi pening aku... Mula-mula tu aku rasa kesian kat dia sebab kecik lagi dah dapat adik. Tapi aku janji dengan diri aku, aku tak akan abaikan dia dan aku tak akan buat dia terasa aku sayang adik dia lebih dari dia. Jadi setiap apa yang Achik (nama manja Shahrul) ni dapat, dia akan dapat. Kalau sayang kat pipi adik dia sekali, dia pun dapat sekali gak... ibaratnya la.. Jaga Shahrul ni lagi mudah dari jaga Shahril. Sebab Shahril ni anak sulong, pengalaman jaga anak tu tak ada dan sayang tu lebih sangat pasal anak pertama la katakan. Manja lebih la kononnya. Nangis sikit angkat, nangis sikit angkat. Orang baru dapat anak camtula.. jadi dia ni masa baby memang rapat betul dengan aku. Tak bley tak nampak aku sehari.. kalau aku keje malam (masa tu keje kat Shangri-La) teringat-ingat kat dia. Kenalah tepon kat umah cakap dengan dia. Tapi bila aku lahirkan Shahrul, aku dah tau di mana kesilapan aku dulu masa dengan Shahril. So aku tak buatla kesilapan dulu tu. Kesilapan yang aku maksudkan tu terlalu manjakan anak. Sikit-sikit dukung. Pantang teriak sure angkat. Nak tidoq pon dok teman sebelah sampai lena. So Shahrul ni dia tak banyak meragam masa baby. Kalau dia teriak tu samada dia dah basah ke, berak ke, lapaq ka baru dia teriak. Nak tidurkan dia pon senang. Tinggal jer dalam babycot sumbat kan puting ke atau sumbat botol air dia tidur la sendiri.

No comments

Powered by Blogger.