Header Ads

k|SaH aNaK pArT ||

hehe... sambungan la plak... pasrt I citer pasal anak yang tak sempat lahir... part II kisah anak yang memang lahir... kuang kuang kuang...

Pada tahun 1997 aku mengambil keputusan untuk berenti dari Hotel Nikko setelah dapat peluang kerja di pejabat Hagen Daz (ala yang juai aiskrim tu...)Walaupun gaji yang ditawarkan rendah berbanding dengan income yang aku dapat masa kerja kat Hotel dulu, aku tetap amik sebab memikirkan waktu kerja yang selalu clash dengan timing laki aku. Camana nak buat anak... kalau sorang kerja malam, sorang keje petang.. hehe payah ler... kene buat request sama off day la plak sampai chief kitorang fenin nak tallykan off day kitorang.. hehe... Elok jer aku keje sebulan aku start fenin-fenin... ingat lagi aku... tetiba pagi tu aku rasa nak muntahla sangat... la... pasaipa plak dengan aku ni... dok muntah plak dah.. (FYI, dulu aku tak rasa morning sickness ni, kire ni 1st time la tu yang blur tu..) sat2 plak aku rasa cam nak tumbang. Supervisor aku suruh aku pi cek.. so aku pon cek la.. rupe2nya aku ngandung... takperla rejeki keje baru ye dak...

Masa tu laki aku pakai motor RXZ lagi, ari2 antar aku pi keje, dan time tu aku berulang alik dari rumah kat Tasik Permai ke opis di KL. Aku selalu jer MC pasal mabuk teruk sangat. Asal aku nengok pintu opis jer aku start mual nak muntah.. kuang hajar betul... keh keh keh... sampailah satu ari tu, aku pengsan atas motor. Nasib baiklah baru je kuar rumah, laki aku pon bawak motor slow jer.. hah tak cukup minyak itam dia nak bawak aku pi klinik.. keh keh keh... doktor aku advise aku berenti kerja dan dok rumah rehat sebab morning sickness aku memang teruk la sangat. According to doktor, morning sickness aku ni mungkin sampai 3 bulan jer, lepas tu selalunya okey. Kepala hotak dia.... 8 mths beb me on bed!! Asal bangun je muntah, asal makan je muntah, nengok muka laki aku pon muntah... isk macamla muke laki aku tu ada ulat... haha tapi tula pembawak budak... 8 bulan aku makan dan muntah... tak makan tak bley tapi kalau makan muntah.. sampai dah tadak isi dah dalam perut ni muntah gak kuar smer kaler kunin dan hijau..hehe sorry yek sapa2 yang tengah makan tu... memang macam lauk yang korang makan tu rupenye... hahahaha

Time nak beranak plak.... nak tau citer nye? Ni la aku nak citer ni... member2 aku mai kat umah aku, saja la nak visit2 ni kan. Kebetulan plak member aku tu dah ada kete dan laki aku pon ada umah, masa tu dah start leaking dah... leaking air mentuban ler... sakit tak lagi la... mak aku suruh aku pi cek jer. Sampai kat spital, doktor suruh aku admit. La.. doktor saya tak sakit lagi... mana plak doktor suruh saya masuk wad...hehe bley sound doktor tu plak... ahaks.. "Eh awak dah leaking dah ni, masuk wad, esok awak bersalin." isk... kene balik sedas dari doktor tu.. wakaka.. aku kuaq dengan muke poyo ikut nurse masuk wad... hehehe

Malam tu, aku tido la sengsorang kat wad... eh lupa nak habaq korang, 1st baby aku lahir kat HUKM. Masa tu HUKM baru bukak... hehe nurse pon ramai yang import dari Filipina masa tu. cam arem... macam cakap ayam itik, aku cakap dia tak paham, dia cakap aku lagi tak paham.. apa punye mangkuk, periuk, kuali, pan.. hahaha.. eh lari topik plak.. ok sambung balik, malam tu doktor ada la tanya kat aku, awak ada rasa sakit tak? ada kuar darah ke apa ke tanda-tanda nak bersalin? aku kata tadak... rasa saya ni tak beranak lagi kot... bagi saya balik je la ... doktor tu jeling kat aku, pastu dia cakap, pagi esok kalau tak sakit, saya nak pecahkan air mentuban awak. isk plak dah... kalau hangpa ada masa tu kan.. sure korang nak tergelak tengok aku. aku ni seboleh-bolehnya nak balik gak... pasal aku takuuuuttttt....

Pagi esoknya, nurse panggey aku masuk satu bilik, doktor nak pecahkan mentuban aku. Dah pecahkan tu depa tolak aku naik wheelchair pi labour room. Sampai kat labour room, depa masukkan ubat kat pungkoq aku pastu suruh aku pi kencing dan berak siap-siap.. hehe macam nak oberhol la plak.. wakaka... tapi aku nak habaq kat korang, sampai masa tu aku ketaq la... aku tengok plak ada la dalam tiga empat orang yang tengah tunggu masa nak bersalin.. isk ketaq tatau nak habaq ar... Kat HUKM ni setiap patient ada sorang nurse pelatih tunggu, dia tak buat apa.. tugas dia cuma duduk borak dengan kita.. pastu cek CTG tapi dia memang kene dok dengan kita sampai kita bersalin. Besh gak walaupun laki aku takle masuk, ada orang dok sebelah borak-borak sampai aku lupa aku ni sebenarnya nak beranak...hehe ilanglah ketaq aku masa tu.. Pukul 8 pagi aku dah start rasa contraction... ya allah sakitnya la... aku tatau nak habaq... pasal anak pertama ni laluan tadak.. jadi sakit tu lebih dari orang yang dah pernah beranak. tambah plak aku tadak pengalaman lagi masa tu, kire main teran.. dok pikiaq kalau teran awal-awal, bley bantu budak tu kuar cepat sket.. masa tu aku tengok jam nak sampai 5 minit macam 5 jam ooo... bayangkan aku sakit dari kol 8 pagi sampailah aku bersalin kol 2 petang.

Problem aku waktu nak bersalinkan anak pertama aku ni, pertama aku ilang tenaga sebab teran dari awal (korang jangan buat macam aku tau..), kedua aku salah teran.. teran bagai nak rak, tapi kat bawah tadak perubahan.. pelik tol.. tapi la ni aku taulah.. aku teran dulu tu teran kat dada bukan kat bawah.. korang nanti teranlah macam nak teran berak, bukan teran macam aku teran control ayu... wakakaka.... jadinya kesan yang aku dapat dari kesilapan-kesilapan aku tu, baby aku sangkut lama kat pintu dan aku tumpah darah. tapi akhirnya lepas kene gantung dua-dua kaki aku, baby aku lahir normal gak, tanpa forceps, baby boy yang aku namakan Muhammad Shahril. sampai la ni masih bley nampak "crown" kat kepala dia kesan dok lama kat pintu...

Sebenarnya doktor memang tak confident aku bley lahirkan baby secara normal, pasal aku ni pendek kan... doktor kata tulang pungkoq aku kecik, takut baby takle kuar. tapi alhamdulillah... walaupun payah, kuar normal gak.. aku fobia tang operate-operate ni. Lepas jer abis bersalin, mulalah upacara menjahit yang terkoyak dan terabak...hehe.. takda sakit sangat la.. masa aku baring tunggu nurse jahit tu, aku tengok anak aku kat sebelah.. isk macam tak percaya dia yang dok dalam perut aku.. anak aku lahir dengan berat 2.85kg. kecik jer.. nasib baik la besaq tu jer... kalau cecah 3kg sure aku kene operatela... lepas upacara menjahit tu, aku pun dipindahkan ke wad bersalin. Aku tengok laki aku muke dia yang pucat... kalahkan aku.. tapi dalam pucat tu nampaklah dia happy... anak pertama kan.. nampak dia seronok sangat.. cium anak kami pi balik... eheh mama baby tu pon dia cium gak... hahaha

Aku ni memang paling tak sker kalau kene duduk kat wad lelama. Aku kene tahan wad lepas bersalin sebab aku tumpah darah.. isk depa ni masuk darah pastu amik darah.. bayangkan la.. sampai dah tak bley jumpa urat kat tangan, depa pi cucuk kat kaki plak.. waaaaa.... sakit siot... cukup je 4 hari, aku tak tahan dah.. aku mintak sign.. aku nak nak balik gak... siap habaq kat doktor, saya tak kire, saya sanggup sign balik, kalau apa-apa hal saya akan mai sini balik. mau tak mau, doktor bagi aku balik gak dengan syarat lepas seminggu aku kene mai cek kat klinik O&G. hehe lega la...

Balik rumah punyalah lega... rasa badan ni segar sangat... tapi kan aku nak share dengan korang, pengalaman pertama aku kene minum jamu. hahaha lawak siot kalau aku ingat balik. Mak aku ni keturunan Jawa Bentan... biasalah orang Jawa ni mana bley tinggal dengan jamu dia.. tapi aku bukan kene bedal jamu kapsul.. jamu serbuk la... mak aku ajar aku minum jamu serbuk.. hehe punyalah ketaq aku... macam-macam helah aku buat, last-last pak aku panggey aku dok dengan dia kat dapur. pak aku paksa aku telan depan dia, mau tak mau telan gak ikut camana mak aku ajar.. hehe okey jugak.. tak pahit mana pun... hehe sampai skang ni aku kire berani ar makan jamu serbuk.

Itulah serba ringkas pengalaman aku dapat first baby yang aku bley share dengan korang.. erm... camana plak dengan 2nd baby? nanti aku citer lagi dalam part 3. citer banyak2 nanti ada yang takmo tawen plak lepas nih.. hehehe ok sambung lagi...

Note: nanti aku upload gambar anak aku :D

8 comments:

  1. *bulatkan mata* mak oits masyaAllah takut nyer me nak beranak nanti nie. jaga anak leh, but me xnak kuarkan. abis bawah tuh... huhuhuhu... *pgg2* kesian myself. but at the same time nak gak pregnant nie. wakakakka

    ReplyDelete
  2. uiksss....dr kol 9 smpi kol 2 ptg...5 jam tu ko meneran...x penat ke..ishhh...kesian lak wife kalu dah mcm tu....bile buat x igt plak...wakakaka

    ReplyDelete
  3. danie... takut ke? kak shai dulu pon tatut gak.. tapi bila dah kuaq..isk legenye.. haha

    kadok... 5 jam tu ada yang kata untuk anak pertama, consider aku tak lama sakit ada yang sehari semalam. nasib2lah.. nasib baikla kembaq ayaq.. kalau kembaq darah la tatau...

    ReplyDelete
  4. adehh.. takutnyerrhh... akak aku tak penah citer pengalaman dia pun pasal dia tau aku ngilu... huahahaha... tp yg aku ingat masa dia masuk spital je, dia call seme org (family laa) pastuh mintak maap laa seme.. menangis² aku time tu.. huaaa.. dah le akak aku sorang je.. huhu...

    tp org kate sakit beranak tu ilang masa tgk anak tuh... kire mcm syahdu laa time tuh.. ahaks.. adehh... caner nak kawen nih aa?? takut beranak.. hahahahahahhaha...

    ReplyDelete
  5. takut ler k.shai. Dah la time wat mmg besh gila tp consequences nyer masyaAllah. (mcm la ada experience sgt) ahhahaha. mmg lege la waktu kuar, waktu tuh teringat x kat mak sendiri? kuikuikui. xper ada anak tambah rezeki.. ehhe..

    ReplyDelete
  6. memang pengalaman melahirkan anak2x ni macam2x ada..rasa cam tak mau mengandung aje pas tu kan...tp bila nengok muka baby tu..hilang segala sendi2x yang sakit...anugerah Ilahi yang bermakna dalam hidup kita...

    ReplyDelete
  7. Muahahha...Takut siot! Ini pengalam mama limo bersalin, kakak limo terpaksa kene tarik pakai vacum, limo dilahirkan seara normal! Yang tak normal....mama bley mengandung sampai 11 bulan seblom limo lahir. ehehhe...tuh aja! Sekian!

    ahaks.....

    ReplyDelete
  8. la..kak hang tarik pakai vacum? vacum cap apa, limo? sharp ka national ka atau buatan mesia, pensonic? hehehe

    ReplyDelete

Powered by Blogger.