Header Ads

k|SaH aNaK pArT 3

Ha.. lama plak aku cuti dari sambung citer ni..

Sebagaimana yang telah aku janjikan... ari ni aku nak citer pasal pengalaman ngandungkan anak ke 2. Anak aku yang kedua ni bolehlah aku consider "accidentally termengandung". Ni la dia akibat tak pakai filter... ekekek... aku sebenarnya fobia lagi nak ngandung.. maklumlah pengalaman melahirkan anak pertama cukup buat aku serik. Nak tau camana citer dia?

Lepas tempoh pantang, susah gak nak dapat keje time tu, jadi aku join Hotel balik. Kali ini aku join Shangri-La Hotel Kuala Lumpur. Wah... ramainya jejaka-jejaka encem... pergghhh meleleh-leleh air liur aku tengok.. siap ada yang ngorat aku lagi tu.. kire time tu aku cun lagi la... tak cam sekarang.. hehe tapi aku takut nak menggatai pasal member hubby aku yang handsome dan macho giler tu keje kat situ.. ari-ari dia ada... kene plak wife dia satu department dengan aku, dan slalu gak pi makan dengan dia... ceit... potong betuila.. tapi aku sronok gak menikmati kehensemen member laki aku tu.. hehehe

Okey... bila 3 bulan je aku kerja kat Shang, aku dapat plak offer keje lain kat TV Review, pernah dengar tak? TV Review ni salah satu majalah hiburan Inggeris tempatan kat Mesia ni satu ketika dulu, la ni tadak dah.. kalau korang pernah dengar Mens Review, TV Review ni kire adik beradik dia la.. opis aku kat Ampang Point, dekat dengan umah.. apa lagi aku nak? Yang paling menarik skali, opis tu bley buat keje sambil layan muzik dan isap rokok..perghh nikmat tak terkata... haha

Lepas sebulan aku keje kat TV Review, aku rasa badan aku ni semacam jer... selalu kepala aku ni pusing.. so aku pila cek dengan doktor panel. Dah tentulah aku ni tak expect mengandung walaupun aku tak pakai perancang apa pun... kononnya buang luar la.. Masa pi jumpa doktor tu, dia tanya ada kes apa masa aku beranak sulong tu? aku katalah aku tumpah darah, masuk darah... lepas tu dia tanya plak, r u still breast feeding? oo yes.... aku memang menyusu pon.. so dia cek darah aku, dia kata darah aku kureng, so dia bagi aku pil Iron, hat kaler merah ati besaq2 tu.. eeee geram tol kene makan tu... lepas seminggu, still takda perubahan. Aku tak pueh hati, aku ajak laki aku jumpa family doktor aku, Dr Yusof.

First skali aku tanya dia, doktor kata dulu kalau saya brestfeed, bley menjarakkan anak, betui ka? Dia kata, betoi... aku habaq la aku ni tak period lagi pastu aku rasa weng semacam je kepala aku ni.. Dia pon cek darah apa semua, dan lepas tu dia kata, awak test urine skali la.. tengok-tengok kot2 ada masalah lain.. aku pon pi la kencing... kencing punye kencing... lepas test doktor tu sengih je kat aku. Ni dialog aku dengan doktor tu sampai la ni aku ingat, pasai doktor ni lawak gak:

Dr Yusof: La.. patutla.. awak ni mengandung lagi... patutla fenin-fenin..
Aku: huh?? betoi ka?? hang tipu kot.. jangan mein-mein... ni kes saya yang nak kene beranak lagi ni doktor...
Dr Yusof: Isk ko ni, apa pekdahnya aku menipu ko... ko tengok mender ni (sambil tunjuk kat tester tu ler)
** betui la... aku pregnant waaaaaaaaaaaa....**
Aku: la.. doktor ni tipu saya la... doktor kata kalau menyusu saya takle ngandung. Ni pasaipa saya bley ngandung, ni smer pasal ikut advise doktor la ni.. (aku marah dia)
Dr Yusof: Aku jugak yang salah... ko salahkan aku buat apa? Laki ko yang buat, ko salahkan aku plak... hahahaha
** dajey toi doktor ni dok gelak kat aku plak **
Aku: hang ni tak bley pakaila... lenkali aku takmo tanya apa2 kat hang lagi dah.. belajar tak abis.. (aku membebel...)

Memang doktor tu pecah perut gelakkan aku... sampai laki aku pon dok geleng kepala nengok aku marah dia.. kuar dari klinik, aku marah laki aku plak... ni smer hang punye pasai, takyah makan perancang, toya mat amin hang la rancang sendiri. la ni puk aku yang nak rabak tau... laki aku gelak dan gelak dan gelak lagi sepanjang jalan sampaila aku balik umah... adehla... sedihnya aku... termengandung la plak..

Tu kenangan baru dapat tau ngandung... ekekek... mintak maapla yek... itulah dia Shai yang kuat nagging... Hari demi hari berlalu, perut aku makin membesar bagai johan... tapi kali ini aku ternak badan sungguh.. ngandung kali ni tadak alahan. Smer mender aku bedal tolak kayu, batu, sampah dan yang sewaktu dengannya. Feberet aku time tu biskut Jacob's Wheetameal (betul ke spelling nih??) Duduk ngadap depan TV sambil letak "Dorina" perrghh nikmat betoi... feberet aku masa tu!!! Sampaikan satu tin besar tu laki aku beli untuk aku stok takat seminggu je beb!! Mana tak cam tin biskut aku jadinya lepas beranak... pastu cukup berkenan betui time makan ni.. sanggup jalan berbatu semata-mata nak makan! Kuat jalan tol aku... sampai member opis aku pelik nengok aku...

Dipendekkan citer... tibalah masanya aku nak bersalin. Hari tu, memang muke aku dah pucat dah... sampaikan boss aku tanya, you okey ke? Nak bersalin ke? Kenapa muka you pucat sangat? Aku kata aku dah rasa contraction sket tapi tak kuat lagi. Jadi aku takmo pi spital lagi.. lagipun kali ni aku kene pi HKL. Paham-pahamlah HKL ni... Malam tu aku tido awal.. rasa letih sangat... pukul 2 pagi aku terjaga, rasa cam terkencing. Aku kejutkan laki aku, (ni nasihat khidmat masyarakat, ibu mengandung nak pi toilet memalam, sila kejut laki sbb kita tatau apa akan jadi sorang2) aku pon pi la toilet... tapi tak kuar pon.. rasa je cam nak kencing. Tengok-tengok ada plak kuar lendir + darah, lebih kurang panjang dalam sejengkal. Aku panggey laki aku, laki aku kata jomla pi spital tu dah kuar tanda dah tu..ehhhh aku tak sakit la... ha.. tudien mulut celupar... elok aku kata tak sakit jer.. tetiba cam paham2 plak, aku start sakit..

Laki aku pon bawak la pi spital.. orang jantan ni kalau bini nak beranak, tatau mai bengong kot mana tah.. dlm perjalanan ni dok tanya aku banyak kali.. sakit ke? isk rasa nak bagi pelempang + penyepak sulong sampai bongsu.. tapi nasib baik tak larat.. abis2 aku jerkah, sakit la.. jangan tanya banyak bley dak?? Dia terus diam.. sampai kat spital bley tanya lagi, bley jalan ke?? Mangkukla tengok dak aku takle tegak badan ni... mintak wheelchair la.. awat jadi bengong sangat nih!!! eeee aku memang hangen la ngandung kali ni, pantang silap memang kene jerkah.. kire sepanjang tempoh ngandung tu dah berkilo dah dosa aku kat laki aku..hehehe orang jantan ni memang bley jadi mengong kot kalau bini nak beranak... bayangkan lah... dia nya mengongla kalahkan aku nak beranak ni.. satu apa pon dia tak buat, dia cuma duduk kat kusi depan tempat pendaftaran tu dengan muke berkerut macam dia yang sakit. Akula menggigil-gigil tahan sakit isi borang...

Nasib aku plak dapat doktor yang jaga kat tempat pendaftaran tu doktor India yang banyak mulut.. doktor lelaki la.. dia plak yang ghisau tengok aku jalan sana jalan sini. Orang tahan sakit, dia plak suruh aku duduk. Eh awak dudukla.. aku takmo... sakitla doktor.. bagi saya jalan-jalan kurangkan sakit. Eh sakit ke? Dia bley tanya aku sakit ke dak.... dajey nye doktor.. you nak tau, you pi ngandung la.. then you will know sakit ke tak.. sengih je doktor tu kene sound dengan aku.. saya mana boleh beranak... tu pasal saya tanya sakit ke, sakit macamana? ada macam sakit perut ke sakit kene cubit ke... aku geram dah... aku cakap kat dia, tak.. nak tau sakit camana? sakit cam kene jolok.. gelak besar doktor tu.. kene plak aku marah dia, you ni kan orang sakit mau beranak you simply ask stupid question, you tak bley hantar i naik atas ka? Aku dok kat bawah tu kat sejam lebih la rasa aku... lepas aku bising kat dia barulah dia suruh nurse hantar aku kat wad menunggu.

Sampai plak wad menunggu, berdasarkan rekod tumpah darah, depa siap-siap boh jarum kat tangan aku. Masa tu baru kol 4 pagi.. sakit nya bukan main.. dapat plak nurse cam nak arem ar... Kol 6 pagi, aku rasa perut aku dah menggelodak dah.. dah rasa nak kuar dah.. aku jeritla panggey nurse sombong tu, dia plak marah aku, nak apa?? Nak beranak lah... aku kata. Nengok-nengok kepala budak dah nampak dah... kelam kabut dia tarik troli.. mende ni jadi kelam kabut sebab dia tak expect aku beranak cepat. So aku diarah pindah troli untuk ditolak ke Labour room (stupid system... sempat lagi bergado dengan nurse sombong tu.. eheheh). Sampai kat labour room lagila satu penyakit mai... ada ka doktor ngan nurse pompuan dengan lemah gemalai dan control ayu nya memakai glove sambil bercerita nak pi globe shopping lepas kerja... siap bley pesan, adik tahan dulu yek.... kepala hotak dia orang nak beranak nak suruh tahan-tahan plak. Aku dah tak tunggu dah... pasal dah tak bley tahan, aku terus teran.. kelam kabut dengan sebelah tangan tak pakai glove kejar sambut anak aku..hehe padan muka ko... ehehehhe... Kali ni aku beranak senang la sangat, teran pon cam teran kentut jer.. serius.. ni aku tak tipu.. memang senang.. sebab apa yek? sebab pertama, laluan dalam tu basah lagi... senang budak kuar.. kedua, aku kuat berjalan.. so kalau korang mengandung, jangan malas2 nanti nak beranak susah.

Lepas beranak, aku ditolak kat pintu Labour room tu.. tanpa dilayan oleh sesapa, kot-kotla ada beruk mai nak tanya nak minum ka makan ka, atau ada barang sekor dua monyet tolak aku pi wad untuk breakfast.. tadak... vaviii tol... lapaq la tak terkata.. aku sampai begging mintak ayaq... isk takle dilupakan saat kebuluran aku, dan sebab itula aku kene gastrik. Bayangkan lah beranak kol 6 pagi (suboh), nurse tolak ke wad bersalin kol 8 pagi.. breakfast pon dah abis... kol 9 baru dapat makan biskut merry (samdol laki aku... tu je dia bawak??) sedihnya sedihnya... waaaaa

tula dia kisah dan pengalaman ngandung dan melahirkan buat kali kedua. berbeza kan?? so lepas beranak kedua tu aku dah tak fobia nak beranak dah.. ceh dengan megahnya bley kata lagi camni nye senang nak beranak kalu... 10 pon okey... hahaha cakap besaqla plak... oo ya.. anak kedua aku lelaki gak.. masa lahir dia kecik.. 2.46kg dan doktor consider dia as premature baby (memang tak cukup hari pon). Kurus la sangat aku pelik tol pasaipa dia ni kurus + itam? tertukar anak keling ke? Aku siap panggey doktor tanya, anak saya ni cacat ke? betul ke anak saya? pasaipa itam nih? Doktor tu sengih dan jawab, ni memang anak awak... anak awak sihat dan normal. Cuma sebab awak ada masalah anemia waktu mengandung dan jarak dengan kelahiran pertama rapat, jadi dia tak cukup zat. Nanti dah minum susu... dah makan.. dia besar la cam baby lain. Yang awak nampak itam ni, bukan itam.. tapi merah... ooo camtu ka... tapi anak aku yang kedua ni memang gelap sket.. kire kulit melayu la... ikut kulit pak dia. Tapi dia memang small size... bayangkan baju dia yang aku beli untuk 12 months dia bley pakai sampai umor dia kat 3 tahun?? nak tengok rupe dia camana? pi klik kat album aku tu.. Muhammad Shahrul nama dia..

1 comment:

  1. wakakak...lawak aku baca entry ko kali ni shai...sape soh x pakai filter...kan dah...muakakaka

    ReplyDelete

Powered by Blogger.