Header Ads

rOdA h|DuP pArT 4

Sebelum aku sambung kisah dari episod yang lepas, aku nak share dengan kowang feedback yang aku terima hasil dari paparan berani kisah lalu aku nih dari beberapa orang pembaca. Ada yang bertanya, kenapa ko nak bukak pekung lama ko, Shai? Ada gak yang kata aku ni berani dan daring no pasai bukak hal lalu... Ada gak yang tanya, ko tak takut ke shai orang tau kisah lalu ko? Ada gak yang even buzz my YM dan nak berkenalan dengan pelbagai hasrat yang terbuku di hati... macam-macam lew... dah nama pun manusia ye dak? Apa nak heran... :-)

Alasan aku very simple... kalau ikut pada penerangan yang aku jelaskan pada episod pertama, aku nyatakan apa saja yang aku share dengan pembaca tentang kisah lalu aku adalah sebagai pedoman dan ingatan untuk aku dan pembaca jugak dalam melayari hidup seharian yang makin mencabar. Dan aku nak tambah sket.... sebagaimana yang aku nyatakan pada salah seorang penanya tadi, dari citer-citer aku ni, at least mengingatkan kita semua... sebagai seorang Islam, Allah tu menolong hambaNya dalam pelbagai bentuk yang adakalanya tidak kita sedari walaupun dalam keadaan kita yang melupakanNya. Aku tak kisah kalau orang nak kutuk aku atas kesilapan lalu aku, kenapa aku perlu takut pada kenyataan? Nak kutuk, kutuklah.... masing-masing ada badan... masing-masing ada kisah silam, ye dak? hehehe... dan hidup ini umpama roda, arini kita buat orang, esok orang buat kita. Sekurang-kurangnya aku ada keberanian untuk mengakui kesilapan aku, hehe bukan semua orang boleh buat beb.... dan kalau aku dulu terjebak, usaha aku di sini memungkinkan orang lain, generasi muda tidak terjebak macam aku, satu peringatan... dan kalau dah terjebak, tak tau nak carik jalan keluar, kisah aku ni adalah satu contoh bagaimana nak survive...

Dari episod lalu....

Budak bartender ni kata dia nampak perubahan ketara pada badan aku... aku tak tau nak buat apa. Inilah akibat dari lack of sex knowledge. Tak tau camana nak prevent, tak tau camana nak cek samada betul atau tidak pregnant... aku jadi ilang arah... so member aku suruh aku pi cek doktor. Dan esoknya, dalam keadaan kalut bercampur bimbang aku pi cek...


Aku pun pi la ke sebuah klinik swasta atas nasihat kawan aku. Waktu disahkan oleh doktor, aku tidak menangis... tidak juga terkejut, tapi aku duduk diam dan bertenang. Kemudian, aku berterus terang dengan doktor tu, aku kata yang aku tak ready nak jadi seorang ibu dalam usia yang begitu muda, apakah pilihan yang ada pada aku. Dan doktor tu menerangkan, yang aku boleh cuci janin tu tapi memerlukan sejumlah wang, dan tawar menawar berlaku hinggalah satu persetujuan diambil, aku dikehendaki mengeluarkan perbelanjaan sebanyak RM300 untuk membuang janin yang berusia 1-2 bulan tu. Appointment pun di buat walaupun masa tu aku takda duit...

Malam tu aku berjumpa dengan R. Aku nyatakan pada dia masalah aku, dan pada mulanya dia mengelak, katanya itu bukan anak dia. Mengalir airmata aku.... hanya itulah senjata yang tinggal untuk aku menagih simpati darinya. Finally dia kata kat aku, ok... I tak mau bertanggungjawab, I'm not ready to be a father... malam esok, I bagi you duit, go and settle it. At least dia willing untuk bagi aku sejumlah wang untuk aku membayar kos perubatan. Malangnya, janji itu hanyalah sekadar untuk melepaskan dirinya. Dia langsung tidak tunjukkan muka hinggalah ke hari ini... dan aku? Of coz, aku takle balik ke rumah parents aku, dan tentunya aku tak boleh lahirkan anak itu... well, dalam keadaan aku melupakanNya, Allah masih mahu menolong aku yang dalam kesusahan. Bukan maksud aku yang Dia menolong aku mencuci janin tu, tapi dia membantu aku dengan memberi aku jalan penyelesaian dan seterusnya membuka pintu taubat di hati aku. Entah macamana, wang cashier ada access yang berjumlah RM300, aku ambil duit tu dan aku gunakan untuk menanggung kos mencuci janin di rahimku. Masih aku ingat, balasan yang Dia berikan... aku balik dalam keadaan bius masih bersisa di badan aku, merangkak atas jalan sampai muntah.... dan kesan dari pengalaman tu, aku meninggalkan dunia hiburan aku yakni disko, arak dan lelaki. Consider cam cuci tanganla gitu.... aku memang serik... even kalau pada waktu itu R datang bersujud pada aku, dah tentu dia kene ludah dengan aku. Aku memang marah kat dia, aku memang bencikan dia, sebab dia aniaya hidup aku. Tapi aku tau aku bukanlah seorang pemarah, aku bukan seorang pendendam... dan selagi aku tak lepaskan marah dan dendam aku, selagi itu aku tidak akan tenang. Untuk dapatkan semula ketenangan itu, aku kenalah lepaskan semua kemarahan dan dendam tu... dan aku akhirnya akur, kerana R aku mengenal erti kebebasan, kerana R aku mengenal erti taubat dan penyesalan.

Life goes on... aku kembali ke rumah orang tua aku dengan azam untuk merubah kehidupan aku, pulang ke pangkal jalan. Aku mendaftarkan diri di salah sebuah agensi pekerjaan dan bekerja secara temporary dan kontrak, pengalaman yang banyak aku terima.... dari sebuah syarikat ke sebuah syarikat aku menimba pelbagai pengalaman. Setiap lelaki yang cuba singgah di hati aku, aku tolak bulat-bulat. Malah pernah ada seorang lelaki yang sering menunggu aku balik dari pejabat, kesian kat mamat tu.... kene maki dengan aku pasal tak reti bahasa.... hehehe kira time tu hati aku jadi kering sampai kawan aku Azura mula pikir yang aku ni dah jadi anti-lelaki... dia tatau... apa yang aku dah lalui... ianya peringatan pada aku, yang lelaki ni semua ANJING! Lelaki ni tempat dia di tapak kaki jer, hanya untuk dipijak dan diludah, ianya wajar sebelum mereka memijak dan meludah kita!

Life aku berubah... hidup aku masa tu hanya carik duit. Lepas waktu kerja, aku terus balik ke rumah, jarang sungguh aku ni balik singgah minum ke apa ke... dan gaji aku dapat, aku beli apa yang aku nak, aku pi tengok wayang sorang-sorang, lunch pun aku biasa sorang-sorang, isap rokok? lagi lah sorang-sorang... hehehe kira time tu aku lebih banyak enjoy sowang-sowang. Boring??? Takla... aku ni dah biasa hidup berkawan, dikelilingi rakan taulan, tapi masa aku susah, masa aku menderita dulu tiada kawan di samping aku. Aku harung semua sorang-sorang, jadi aku dah kenal siapa kawan siapa lawan. Aku sedar dalam menempuh hidup ni, nak survive kita kenalah jadi diri kita sendiri, tak perlu nak ikut lagak dan cara kawan, paling penting kita kena percaya pada diri kita sendiri dan bangga dengan diri kita barulah kita boleh survive dan tak dipijak orang. Dalam masa yang sama, jangan sekali-kali kita aniaya hidup orang, walaupun kita tak suka dengan orang lain kita tak perlu tunjukkan kebencian kita, cukup sekadar melihatnya macam angin lalu. Semua ni aku genggam dan aku pegang sampai ke hari ini. Sebab itu aku ada sikap pemaaf yang tinggi. Orang boleh buat macam-macam kat aku, tapi aku masih boleh menerima orang tu. Of coz aku akan ingat setiap perbuatan dia, ianya hanyalah sebagai satu sempadan supaya aku lebih berhati-hati.

Sehingga ke hari ini pun, adalah jugak sekali sekala tu aku terkenalah dengan orang... tapi mungkin pasal aku ni jenis tak pernah aniaya hidup orang, aku tak pernah tipu duit orang, maka sampai ke hari ini, aku tak pernah susah dan merana akibat perbuatan orang pada aku malah aku dapat lalui kehidupan aku dan selesaikan masalah aku dalam keadaan tenang. Jadi pada para pembaca, ingatlah... walaupun sejahil dan sejahat mana pun kita, jangan sekali-kali kita menganiaya hidup orang dan jangan sekali-kali kita menipu wang ringgit orang, tak berkat hidup kita. Bukan nak galakkan kowang buat jahat, tapi kita ni manusia biasa, siapalah yang tak pernah buat dosa? Tapi pastikan dosa yang kita lakukan adalah dosa yang perlu kita tanggung sendiri, bukan dosa yang boleh menyusahkan orang lain dan menganiaya hidup orang lain. Pesan mak aku sampai ke hari ini aku pegang, carilah wang ringgit sampai ke hujung dunia sekali pun, even sampai ke kaki langit pun, kalau hidup kita aniaya orang, tipu duit orang, kita tak akan senang... wallahualam....

So episod akan datang, aku akan citerkan camana life aku ni berubah semula... maksud aku kat sini, slowly aku mula menerima kehadiran lelaki dalam hidup aku sekali lagi. See you all next time.... muahs...

3 comments:

  1. Assalamualaikom

    sedey baca kak shai nyer citer nie. eseimen... xpe k.shai, danie xsee you in any different light walopun the citer is quite bold. We always make mistakes, termasok diri danie sendiri. Kengkadang rasa nak jer go back and try to undo things... But, danie xleh gak walopun nangis airmata darah sekali pun. I just have to move on and pray that my past wont haunt me. *matilah melodramatic*

    Its true that we xleh aniyaya people because kang terpantol balek to our face. Duet harem xleh pakai gak.

    K.shai, adakah lelaki itew Dato J? hehehehe.

    ReplyDelete
  2. ahaks.. mau tau kene tunggu lew...

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.