Header Ads

rODa H|DuP pArT 1

First skali apa yang aku akan coretkan di sini mungkin sesetengah orang akan berpendapat seolah-olah membuka pekung di dada tapi niat aku di sini hanyalah nak share apa yang terbuku di hati aku selama 31 tahun aku idup.... dan semoga apa yang berlaku pada diri aku ni menjadi iktibar dan pedoman juga renungan pada kawan-kawan di samping mengingatkan aku tentang dosa-dosa semalam agar aku tidak keep on ulangi kesilapan aku.

Aku ni merupakan anak kedua dari 3 orang adik beradik. Atas aku kakak yang tua dua tahun dari aku, bawah aku adik lelaki aku yang merupakan pesakit down-sindrom. Family aku memang tak besar. Aku dilahirkan di Singapura. Mak aku orang Singapore berketurunan Melayu Jawa, ayah aku plak berasal dari Pantai Remis, Perak. Antara aku dan kakak aku... sebenarnya aku ni lebih menjadi dari dia... maksud aku di sini, aku ni lebih cerdas dari dia baik dari soal akademik maupun agama. Tapi semua tu tak menjadikan aku ni anak emas parents aku.... why?

Dari Singapore..... masa tu tak silap aku keadaan agak gawat... aku berusia 10 tahun ketika mengikut kedua orang tuaku berpindah ke Malaysia. Aku sama macam kanak-kanak lain.... yang nak itu dan ini untuk seronok... nak main... apatah lagi aku ni anak kelahiran Singapore... celik jer mata dah nampak pembangunan dan kemajuan.... tapi masa tu... kami memang susah.... nak beraya pun sampai adik beradik mak aku kirim baju dari Singapore untuk kami adik beradik. Masa tu aku memang tak berapa paham akan keperitan ayah aku, aku merengek nak kan basikal.... sampai ari-ari ayah aku pujuk aku, kata yang ayah aku akan belikan kalau aku belajar rajin-rajin.... so aku bertekad untuk belajar dengan lebih gigih... aku amik masa gak untuk adapt dengan sistem pendidikan Malaysia... yang slalu aku fail dulu Sejarah, Geografi, BM dan Matematik.... sebabnya smer tu dalam BM. Apa yang aku belajar kat Singapore.... semua dalam English dan takda subjek Sejarah dan Geografi. Selepas setahun bekerja keras, alhamdulillah aku sudah mula menguasai semua tu... plus aku bley baca tulisan jawi dengan lancar. Tapi.... janji ayah tinggal janji.... dan aku pujuk ati aku.... blom ada rezeki aku....

Dari rumah sewa kami berpindah ke rumah setinggan. Mungkin ayah aku tak mampu untuk kekal di rumah tu... itu yang aku pikirkan masa tu... maka duduklah kami di rumah setinggan yang takda electricity dan hanya menggunakan air perigi sebagai sumber air. Dalam usia semuda tu, aku memang turut rasa keperitan yang mak pak aku tanggung... sebab tu aku bersetuju untuk membantu mak menjaja kuih. Kakak aku? Dia cuma ikut aku jauh di belakang, sambil borak-borak dengan kawan dia, macam makan angin gitu sambil cuci mata dan menggedik tak tentu hala.... maaf dia memang kakak aku tapi perasaan geram aku masa tu masih lagi berbekas. Kenapa aku sorang jer yang harus bertungkus lumus bantu keluarga? Aku bukanlah iri hati sebab aku kene jaja kuih tu.... jauh skali untuk rasa malu... tapi apalah gunanya dia membontot aku ke hulu hilir tapi hanya aku sorang yang macam nak putus urat tekak menjaja kuih? Dan adakalanya aku ni jadi posmen tak bergaji plak antara dia dengan budak-budak bujang sekitar tempat aku menjaja kuih nih. Tak cukup dengan tu..... aku sering dengar kakak aku mintak itu dan ini dari mak ayah aku.... kalau aku yang lebih muda faham akan kesusahan mereka, kenapa tak dia? Kenapa dia sering menyusahkan mak pak aku? Cubalah dia blaja untuk faham apa yang aku faham..... tapi tidak... dan mungkin kerana itu dalam usia semuda itu, aku dah tau erti duit... betapa susahnya nak dapat duit....... dan betapa besarnya 10 sen di mata aku.... dan aku tidak pernah lagi komplen apa-apa dengan pak aku, aku cuma mampu melihat tanpa harapan bila ayah bawak balik rangka basikal tak beroda yang sekadar untuk sejukkan ati aku.....

Since adik aku tu down-sindrom... so aku sedar yang mak pak aku cuma harapkan kami berdua jer. Cuma aku kadang-kadang tak paham kenapa mak aku tak pernah kerah kakak aku buat kerja rumah macam dia kerah aku..... mak aku cuma suruh dia buat kerja-kerja ringan cam sapu umah, sapu halaman camtu je la.... tu pun dia buat dengan separuh hati... akunya bahagian lebih kat luar rumah.... kerja-kerja yang selalu orang lelaki kene buat... macam panjat siling ke... pokok ke.... pam air perigi (guna tangan nih...) sebab tu aku ni tak pandai nak menghias rumah.... tak pandai sangat buat kerja rumah, masak pun kureng.... tapi kalau bab suruh panjat ke tukar bulb ke aku reti lew sket.... tapi tu smer tak patahkan semangat aku... dan aku tau skang ni hasil dari bahagian kerja aku ni, aku jadi seorang yang berani.... juga keras hati dan degil.

Segalanya bermula lepas aku dapat result SRP aku.... aku ditawarkan ke Sek Teknik. Aku ni bukan anak bumi, jadi tentulah tawaran pun tawaran saki baki..... dapat pun asrama luar.. cita-cita aku masa tu nak jadi arkitek tu pasal aku mohon untuk masuk ke sekolah teknik. Aku seronok sangat.... sampai aku lupa ayah aku tak mampu nak provide aku ke sana sebab kos duduk di asrama luar agak tinggi kalau nak dibandingkan dengan pendapatan ayah aku yang cuma seorang konduktor bas mini dengan gaji RM10-13 sehari masa tu. Aku menangis berhari-hari sebab ayah aku tak bersetuju aku terima tawaran tu.... aku tak nampak apa dah... pada aku, aku cuma sorang jer dalam adik beradik aku yang menjadi sket dalam pendidikan, apalah salahnya ayah aku usahakan untuk aku teruskan cita-cita aku.... tapi smer tu jadi khayalan jer... aku terpaksa akur dengan keadaan ayah aku... dan dari situlah aku rasa yang idup aku ni tak adil. Aku mula abaikan pelajaran, semangat nak belajar dah takda... dan akhirnya aku membuat keputusan untuk berenti sekolah..... walaupun masa tu aku dah dapat biasiswa. Aku sebenarnya kecewa..... bukan sengaja aku nak tinggalkan alam persekolahan dalam usia semuda itu. Mungkin dalam sejarah sekolah tu, aku lah pelajar Sains pertama yang berenti sekolah.... dan reaksi parents aku masa aku kata nak berenti, mereka diam dan kata ikutlah kalau aku rasa nak berenti, aku uruskan sendiri urusan berhenti sekolah aku tu. Aku ni memang jarang nak buat satu decision berani mati... tapi once aku dah amik, there are no turning back.... dan keesokan harinya aku ke pejabat sekolah menguruskan pemberhentian sekolah aku.

Ke mana hala tuju aku lepas aku berenti sekolah dalam usia 16 tahun tu? Nanti esok lusa aku sambung ok....

2 comments:

  1. Assalamualaikom k.shai

    jgn lupa sambong tau.. hehehehe...

    best nak baca :D

    ReplyDelete
  2. kita punya cerita yg agak sama..teruskan..aku tunggu ni..:)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.