Header Ads

TaR|kH kErAmAt KaM|....

Hari ni tarikh keramat aku, genapnya usia perkahwinan aku yang ke 9 tahun. Wow... lama gak yek... diam tak diam dah 9 tahun. Anak pun dah 3 orang dah... besar dah.. tahun depan semua sekolah...

2 June 1996 adalah hari perkahwinan aku dengan suami aku, Jesman Tajuddin. Mengimbau kembali detik perkenalan kami 9 tahun lalu... rasa macam tak percaya. Kami sekarang dah hidup bersama selama 9 tahun!

Suami aku bukanlah kekasih aku 9 tahun yang lalu tapi seorang kawan yang amat aku senangi. Aku mengenalinya melalui seorang rakan karibku, Azura. Jesman ialah rakan serumah boipren Azura. Masa tu, aku memang sukar nak percayakan lelaki dan cinta setelah berkali-kali dikecewakan. Dan kala tu, hati aku masih lagi terluka dengan sikap boipren lama aku, Rosman. Tapi sebab Azura ni pun pandai mainkan peranan dia. Aku pun tak tau kenapa dia beria-ia sangat nak kenalkan aku dengan Jesman ni. Sampai dia sanggup bohong kami dua. Dengan aku, dia bagitau, Man nak sangat kenal dengan aku dan pada Jesman plak, dia kata aku yang teringin sangat nak berkenalan... huhu dajey tol... memang aku maki dia sumpah seranah sampai semput bila dapat tau... tak abis2 dia nak match aku... giler tol pompuan tu.

So our first date kat perhentian bas depan bangunan PNB, masa tu aku kerja kat sebuah firma di Wisma Tan & Tan. Terkejut gak aku, pasal masa tu dia itam la sangat... memang macam "anak mami". Boipren aku dulu semua cerah-cerah dulu... tapi pasal aku cuma anggap dia kawan, okeyla... dia pulak terkejut sebab dia tak sangka aku ni yang dia tunggu... psstt dia ingat aku ni cina la... hahaha cantikla tu, aku ingat dia "kap-lam-ya-nga" dia plak ingat aku "cha-ya-nun-alip".

Bermula dari pertemuan tu, kami selalu kuar sesama, kuar nengok wayang... kuar makan... masa tu dia kerja welding. Tu pasal la dia nampak berkilat time tu.. tapi aku respect dia.. dari kebanyakan lelaki yang aku kenal.. dia memang jenis "jantan baik". Tadak nak take advantage.. dan respect aku. Selepas genap sebulan aku kenal dia, mak aku tanya dia, "Hang ni nak kawan dengan anak aku ni, main-main je ke? Kalau takat cintan monyet takyahla... makcik tak sker..." adehla mak aku pon tak bertapis langsung... pasal aku cuma kawan biasa je dengan dia.. tapi time tu kire gentle la.. dia jawap dia memang sker kat aku, dan berniat nak kawen dengan aku. What?? terkejut aku... bila dia tanya kat aku, "Sudi ke Shai kawen dengan saya?" Masa tu aku diam jer... pastu aku cakap "camnila, awak dengar dulu keburukan saya, apa yang pernah saya buat dulu... baik2 tentang saya, tak payah dengar. saya nak awak dengar dulu keburukan saya dan citer-citer lama saya..." maka aku pon berceritalah ja'at aku dulu sampailah aku berjumpa dengan dia. Lepas tu baru aku tanya kat dia balik, "La ni saya plak tanya kat awak, setelah dengar citer lama saya, awak masih sudi ke nak amik saya jadi isteri awak? Kalau awak tak mau, saya tak marah, saya faham... tapi jangan tipu diri awak sendiri. sebab saya takmo esok2 bila kita dah kawen, citer lama ni akan jadi ungkitan kendian hari." Dia tak kesah.. soal citer lama biarlah berlalu... dia kata dia sker kat aku atas sapa aku sekarang ni. So.. aku pon jawablah, "okey... kalau dah macam tu saya nak beri awak 3 syarat."

Nak tau apa syarat aku bagi? Pertama: Aku takmo dikongkong, yakni aku bebas berkawan dengan siapa yang aku nak kawan dan bebas kemana saja aku nak pergi as long aku bagitau dia. Kedua: Aku tak mau dia jeles tak tentu hala dan aku pun tak akan jeles tanpa sebab. Ketiga: Aku masih merokok... so... paham-paham je la kan.... hehehe

Maka dengan persetujuan aku dengan dia kami pon melangsungkan perkahwinan kami 11 bulan selepas pertunangan kami. Selama aku berkahwin, aku memang ada buat perangai sekali... ntahla yek.. maybe pasal aku dengan dia sememangnya memupuk kasih sayang selepas kahwin. So suasana tu lain sket.. dan aku pon memang gatai kot.. hahaha tapi alhamdulillah akhirnya aku kembali pada dia demi anak2 aku. So far bleylah consider aku bahagia dengan kehidupan aku. Sebab bila aku pikir balik... susah nak carik suami macam suami aku... yang paham perangai aku yang rempang ni, mulut aku yang sker mencarut, perangai yang sker bergaul dengan ramai orang... erm... dia pon beruntung gak dapat isteri cam aku.. pasal aku tak sker nak kongkong2 dia... hehe

Mungkin suami aku tak baca kot blogger ni tapi aku tetap nak ucapkan Selamat Ulangtahun Perkahwinan kepada suamiku yang tersayang... Jesman Tajuddin.. lelaki yang banyak merubah corak hidup aku.

5 comments:

  1. salamz shai...sini ghupenye ko semunyik...pueh aku carik...soh aku melawat tp x tinggai jejak...aku nak link ko nih (ko xde tagboard so aku kena tulih kat sini)...wakakaka

    ReplyDelete
  2. kekekeke. kekekekeke.. kekekekeke.. *dok gelak gila* hehehehe. kelakar nyer. Congrats arr k.shai. dah 9 years. cehhhwhhh.. zaman skang setahun pun dah ley cerai. tahan mantap nie. hehehehe

    ReplyDelete
  3. selamat ulang tahun shai...
    merokok tak elok tuk kesihatan...
    jgn minum air kuning shai nanti pening...

    anak ko comel lah shai...
    jodohkan lah anak dara ko tu dgn aku...
    simpan dia tuk aku shai...hehehe

    ReplyDelete
  4. elops kak shai.. hazran ucapkan tahniah pada kak shai.. sedar x sedar dah 9years erk.. lama btl kite tak borak2.. me bz skang ni.. email lah me bila x bz..

    ReplyDelete
  5. org yg kita kawini tu adalah jodoh terbaik buat kita. terpulang pada kita camna nk corakkan..huhu

    ReplyDelete

Powered by Blogger.